La consellera de Justícia, Drets i Memòria, Gemma Ubasart i González, ha visitat, aquest dijous 8 de juny, l’Institut Roquetes per trobar-se amb professors que formen part del grup de treball del Departament d’Educació i el Memorial Democràtic (DEMD) i alumnes que treballen i impulsen la memòria democràtica als centres educatius.

D’una banda, la trobada amb els professors del DEMD-Ebre ha servit per explicar i subratllar la importància de l’educació en el marc de la nova llei de Memòria Democràtica, com un exemple d’èxit del treball en xarxa entre diferents departaments entorn de la memòria. En total són tretze centres i una trentena de professors que formen part d’aquest grup de treball.

El grup de treball del Departament d’Educació i el Memorial Democràtic (DEMD-Ebre) del qual formen part tretze centres i una trentena de professors, ha realitzat una “feina ingent”, “posant moltes hores i compromís”, per fer arribar aquesta part de la història contemporània a les noves generacions, com ha destacat la directora dels serveis territorials d’Educació, Montse Perelló.
Gemma Ubasart ha declarat que “en aquest moment de canvi generacional és imprescindible introduir la memòria democràtica als currículums educatius com a element de reforç de les garanties de no-repetició de la Llei, oferint eines pedagògiques i formació als docents i a altres professionals de l’administració pública”.

D’altra banda, els alumnes de l’Institut Roquetes han pogut explicar el projecte en el qual han estat treballant aquest curs des de la matèria de filosofia. El projecte, El Pacte de l’Oblit, reflexiona sobre els valors morals com la dignitat, la justícia i la vulneració dels drets humans. Ha estat un treball impulsat per la professora Joana Subirats, on l’alumnat ha treballat la vessant sanitària de la Batalla de l’Ebre, els hospitals de sang i els escassos recursos sanitaris que hi havia, fent èmfasi en la feina de les infermeres. La recerca dels estudiants ha quedat recollida en una web on destaca la documentació sobre el paper de les dones que assumien tasques d’infermeria. Els estudiants han conclòs que “les infermeres van ser les oblidades dels oblidats”.

Júlia Homedes, estudiant de Batxillerat de l’IES Roquetes, detalla com ha treballat en el projecte de memòria històrica, que han recuperat els nom de moltes infermeres i també que ha descobert la repressió que van patir les dones de la seva família durant la guerra i postguerra.

Pau Solé, estudiant de Batxillerat de l’IES Roquetes, reconeix que la recerca de memòria històrica els ha sorprès i els ha colpit i ha fet que reflexionin sobre l’actual context polític.

Pol Martí, estudiant de Batxillerat de l’IES Roquetes, lamenta que s’hagin silenciat els fets i s’hagin abandonat molts desapareguts i conta que han pogut trobar un rebesavi en la fossa de Santa Magdalena de Móra d’Ebre.

La consellera ha donat les gràcies als alumnes per ser pioners i servir d’exemple en el treball de la memòria als instituts. Ha recalcat la importància d’incloure la perspectiva de gènere i ha conclòs dient que “no es tracta només de conèixer, que també: es tracta de ser capaços de reflexionar sobre el passat per entendre el present i influir en el futur”.

La consellera de Justícia, Gemma Ubasart, ha reconegut que la llei de memòria democràtica que ja està en tràmit parlamentari podria “accelerar el tancament” dels dos processos judicials que van aturar la retirada del monument franquista de l’Ebre de Tortosa. Ubasart ha recordat que els recursos dels defensors de reinterpretar el monòlit s’han acceptat per una qüestió de forma i no de fons i que amb la nova normativa “es podrà finament i definitivament” retirar-lo. Segons ha apuntat la consellera, la llei pot quedar aprovada enguany i, com estableix, els ajuntaments tindran dos anys per retirar tota la simbologia franquista dels espais públics, “reforçant allò que ja estableix l’actual marc normatiu”.

Amb trobades com aquesta es busca donar suport a tots els grups DEMD que des del 2008 impulsen la memòria democràtica als centres educatius.