Reprodueix l'àudio
Els manifestants s’han concentrat aquest matí davant les instal·lacions esportives del pavelló municipal de la Ràpita des d’on han arrencat la marxa lenta. Encapçalats per un tractor i motocicletes, han recorregut els carrers del centre del municipi fent sonar els clàxons i lluint banderes de denúncia. Tot seguit, la caravana ha marxat per la carretera de Poble Nou del Delta fins a arribar al pont del Riu Vell. En aquest indret, els vehicles han tallat la via durant aproximadament uns quinze minuts. Per acabar la protesta, el col·lectiu ha desplegat una creu vermella de tela damunt del pont per senyalitzar un dels punts “crítics” de la via.
La Diputació de Tarragona va anunciar que avançava els tràmits per reformar la carretera, que va de Sant Carles de la Ràpita a Poble Nou del Delta (Amposta), a finals de l’any passat. La plataforma La Carretera de la Vergonya ha denunciat que l’ens supramunicipal porta un retard de sis mesos amb la licitació de la redacció del projecte executiu. Per avançar en la tramitació, cal que el Departament de Territori aprovi el Pla Zonal per tal que la via es pugui incorporar a la seva xarxa de carreteres i actuar-hi. Aquest tràmit està pendent des de fa 12 anys.
“Per aprovar la redacció del Xerta-Sènia l’avaluació ambiental ha estat molt ràpida, en canvi, per la carretera de Poble Nou el Departament de Territori està tardant moltíssim”, ha lamentat Josep Juan Segarra, membre de la plataforma. Davant d’això, exigeix a les administracions més celeritat i confia que es compleixi el compromís de començar els treballs l’any 2022. “Porten més de deu anys d’endarreriment del Pla Zonal, pensem que les actuacions que fem avui són totalment necessàries perquè si no sortim al carrer ells no avancen prou”, ha dit.
Segarra ha assenyalat que fa més d’un any que demanen una reunió amb la Diputació i ha criticat la manca de participació democràtica i transparència en la tramitació del projecte. “Tenen dades de sinistralitat de la via i del volum de trànsit, tot i que les hem demanat no ens les entreguen, perquè no els interessa mostrar que aquest suposat camí rural té un volum de trànsit i sinistralitat molt per sobre del que hauria de tenir”, ha denunciat el portaveu.
A més, ha lamentat que no s’hagi fet públic un calendari d’actuacions per reformar la carretera i ha reclamat que es facin més tasques de manteniment i de millora a les vies que hi comuniquen, com la de Riu Vell o l’Eucaliptus. Pel que fa a les obres ja fetes a la via, Segarra afirma que eren “necessàries”, però que són “insuficients”. A tall d’exemple, explica que els treballs fets a l’entorn del pont de l’Encanyissada només s’han fet al costat dret quan l’esquerra té els mateixos problemes.
“Des del Poble Nou del Delta fins al trabucador no han fet cap obra de manteniment, és un tram bastant llarg i que està en unes condicions bastant pèssimes, el tram del pont del Riu Vell fins a Sant Jaume hi ha més d’un mentre de carretera trencada i els cotxes han de caure al brancal i molts rebenten rodes”, ha afegit.
El procediment per licitar el projecte segueix endavant
El vicepresident de la Diputació de Tarragona i alcalde d’Amposta, Adam Tomàs, va assegurar aquest dijous que el procediment administratiu per licitar la redacció del projecte executiu de la carretera de Poble Nou del Delta segueix endavant. Segons Tomàs, el procés s’ha dilatat per la baixa temerària de l’empresa i la consegüent justificació a l’administració, i ara es resol una reclamació a la licitació.
A la vegada, també va assenyalar que s’estan refent les fitxes mediambientals de les carreteres, tal com reclama el Departament de Territori, perquè es pugui aprovar el Pla Zonal i incorporar la via a la xarxa de Carreteres de la Diputació.
Foto: Mar Rovira – Pla general de quatre persones desplegant una creu vermella al pont del Riu Vell en la protesta per denunciar el retard de la tramitació del projecte executiu per millorar la via de Poble Nou del Delta. Imatge del 8 de maig del 2021.